Idi na sadržaj

Preporučene poruke

Izdavačka kuća Veseli četvrtak povukla je riskantan potez na domaćem tržištu, objavljujući dva stripa nastala na osnovu klasičnih pripovedaka Viktora Igoa i Franca Kafke

Ivan Velisavljević

veseliklasici.jpg

Dve pripovetke koje su poslužile kao predložak za nova izdanja Veselog četvrtka, govore o kazni i spadaju u najznačajnija dela evropske književnosti na tu temu. Priča Viktora Igoa, Poslednji dan na smrt osuđenog, prati misli osuđenika na smrt sve do poslednjeg časa, i u svoje vreme predstavljala je ne samo jedan od prvih protesta protiv smrtne kazne, već i smelu formalnu inovaciju na polju pripovedačke tehnike. Franc Kafka, kao pisac veoma zainteresovan i za temu kazne i za oneobičavanje pripovedne forme, ima značajnih dodirnih tačaka sa Igoom, a ova dva stripa odličan su povod za poređenje.

veseliklasici2.jpg

U predgovoru, o vezi smrtne kazni i svoje pripovetke, Igo kaže: „Ovo je pitanje života i smrti, kao što rekoh, razgolićeno i obnaženo, očišćeno od onih zvučnih zamršenosti sudnice, grubo izneto na svetlost i postavljeno onamo gde treba da ga vide, gde treba i da bude, gde jeste u stvari, na svom pravom mestu, u svojoj užasnoj sredini, ne u sudu, već na gubilištu, ne kod sudije, već kod dželata.“ Međutim, fokus je kod Igoa, u suštini, i dalje na žrtvi, a Igo u predgovoru prorokuje rušenje starog sistema koji je počivao na Bogovima, kralju i giljotini i predviđa/priželjkuje da će ukidanjem smrtne kazne nastupiti vreme Hristovog zakona.

Kafka je otišao korak dalje i zaista usmerio pažnju na dželata. Pripovetka U kažnjeničkoj koloniji zasniva se na monologu kaznioca, oficira koji sprovodi smrtnu kaznu na zastrašujućoj mašini što šiljcima urezuje reči osude na leđa osuđenika. Oficir, ispovedajući se putniku koji je, kao i nova uprava kolonije, protiv takve surovosti, žali za prošlim danima kada je stari komandant odobravao upotrebu mašine.

veseliklasici4.jpg

Očito je da i ova Kafkina pripovetka, kao i druga njegova prozna dela, ima brojne elemente parabole, čemu doprinosi i natpis na grobu starog komandanta, kojim se priča završava, i koji komandantu daje odlike mesije: „Ovde počiva stari komandant. Njegove pristalice iskopale su mu grob i posvetile ovaj spomenik. Postoji proročanstvo koje kaže da će, posle određenog vremena, komandant vaskrsnuti i povesti svoje pristalice u ponovno osvajanje kolonije. Verujte i nadajte se.“

veseliklasici3.jpg

Groov crtež, koloritom i brojnim grotesknim i jezovitim detaljima, Igoovu pripovetku daje u košmarnom ključu, dočaravajući užas i stravu javnog pogubljenja, a naročito osuđenikovog iščekivanja trenutka kada će se susresti sa smrću i javnim uživanjem u nasilju. S druge strane, iako sveden i većim delom na jednoj lokaciji, u pustari, bez mnogo detalja, Maelov strip sadrži podjednaku dozu straha i trepeta, a ogoljenost pejzaža pretvara u prednost.

Naravno, postavlja se pitanje: koji su to čitaoci spremni da izdvoje novac za ovako luksuzno izdanje stripova na ozbiljne teme? Istina, postoji mogućnost da publika nešto klasičnijeg ukusa, pa zašto da ne i elitistički nastrojena, koja možda i nije tako revnostan čitalac stripova, već je više naklonjena književnosti, opravda riskantnost ovog hvale vrednog izdavačkog poteza. Ta publika sigurno neće pogrešiti, i nadajmo se da će stvoriti solidnu čitalačku bazu koja će omogućiti da ovakve stripove i ubuduće viđamo na trafikama i u knjižarama.

izvor:klik na link

Link ka poruci
Podeli na drugim sajtovima

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gost
Odgovori na ovu temu...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...