Apolodor 709 Napisano March 27, 2011 Prijavi Share Napisano March 27, 2011 (izmenjeno) Umetnost je u različitim epohama razvoja ljudskog društva menjala neke svoje izraze, atribute i ciljeve. Pa je tako u poznom dobu rimskog carstva shvatana po Horacijevom konceptu dulce et utile (doslovno: slatko i korisno) koji je jasno ilustrovao šta kasna antika misli o ulozi umetnosti. U jednom trenutku je postojalo uvreženo mišljenje da književno delo treba i da nas zabavi, i da nas nečemu nauči. U modernom dobu takvog konsenzusa nema, a oni koji najglasnije govore o (ne)postojanju svrhe umetnosti obično se zalažu za jednu od dve krajnosti: esteticizam, l'art pour l'art (umetnost radi umetnosti) ili radikalni utilitarizam i didaktičnost. Dvadeseti vek poznaje politički angažovanu umetnost (najbolji primer je možda poezija Marinetija i drugih futurista), koja ima za cilj da nas pridobije za određenu doktrinu. Dela te vrste uglavnom nemaju veliku umetničku vrednost, a ideološki angažovana književnost zamire sa nestankom totalitarnih sistema XX veka. ...... Kada govorimo o angažovanoj umetnosti, obično mislimo na politički angažman i ona dela koja imaju za cilj da nas pridobiju za određenu doktrinu. Dela ove vrste estetski obično nisu naročito uspela. Kada Sartr govori o angažovanoj književnosti, on misli na nešto drugo: sva velika književna dela, velika su jer nam govore nešto veliko i važno što nas se tiče, to znači da su angažovana. (Valentina Đorđević) Međutim, u poslednje vreme angažovana umetnost dobija jednu snažnu crtu koji neki nazivaju – Angažovana umetnost ili zloupotreba tragedije. Naime, čuveni modni fotograf Stiven Majzel inspirisan ekološkom katastrofom u Meksičkom zalivu snimio je za italijanski „Vog“ tematski editorijal. Neki su se, međutim, osetili uvređenima i Majzelov projekat su nazvali „jeftinom provokacijom“ i „zloupotrebom tragedije“ u promotivne svrhe. Jasno je da je angažovana umetnost preživela XX vek i totalitarne režime evoluirajući svoje izraze i, rekao bih, ciljeve. Bez nje ni savremeno (demokratsko) društvo ne može, a upravo u njemu ovakva vrsta umetnosti nalazi put u daleko različitijim vrstama umetnosti nego ikada ranije. Šta mislite o angažovanoj umetnosti i umetnicima koji je stvaraju? Da li od stepena njene angažovanost zavise i njeni dometi i koliko društveni problemi koje ta umetnost tretira utiču na njen mogući uspeh? Izmenjeno March 27, 2011 od strane člana Apolodor Citat Link ka poruci Podeli na drugim sajtovima
Preporučene poruke
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.