Jump to content

Recommended Posts

Mala francuska firma, MDI, je razvila motor kojeg pokreće komprimovani vazduh. Ovi motori su počeli da se ugrađuju u indijske automobile koje proizvodi kompanija Tata.

Najveći indijski proizvođač automobila u Indiji, Tata, je potpisao ugovor sa MDI kompanijom, koji će im obezbediti pravo da motore pogonjene komprimovanim vazduhom ugrađuju u svoje automobile. Prvi model, koji će koristiti ovu tehnologiju se zove MiniC.A.T.

MiniCAT je veoma jednostavni, urbani automobil konstruisan tako da bude veoma jeftin za proizvodnju. MiniCat koristi cevnu šasiju na koju su nalepljeni fiberglas paneli. Centralni sistem za upravljanje elektronskim sistemima u vozilu omobućava širok spektar informacija, a zamišljen je kao veoma lak za integraciju sa skoro svim modernim elektronskim uređajima popust sistema za prepoznavanje glasa, GPS, GSM i raznih drugih.

Motor je, ukoliko su podaci tačni, revolucionaran. Sve elektronske komponente u motoru su sposobne da primaju instrukcije putem radio signala, što znači da je potreban samo jedan radio predajnik da bi se upravljalo radom motora. Automobil umesto klasičnog ključa koristi karticu, koja, takođe, emituje radio signal pa je nije potrebno vaditi iz džepa pri pokretanju automobila.

Motor je veoma efikasan, sudeći po informacijama koje daje proizvođač – troškovi su ispod jednog EUR na 100 pređenih kilometara. Autonomija je skoro dva puta bolja od one koju imaju električni automobili – 200 do 300 km ili 10 časova vožnje. Ove karakteristike ga čine idealnim vozilom za po gradu, gde 80% vozača vozi manje distance od 60km. Maksimalna brzina automobila je 110kmč.

Rezervoar komprimovanog vazduha se puni za oko 2 – 3 minuta, a punjenje košta oko 1,5 EUR što je dovoljno za narednih 200-300 km. Kao alternativu, automobil može biti opremljen kompresorom, koji se napaja iz električne mreže i puni rezervoar za oko 3-4 časa. Ulje koje je potrebno da bi motor funkcionisao je na bazi bilja i potreban je samo jedan litar, koji se mora menjati svakih 50000 pređenih km.

Izduvni sistem proizvodi hladan vazduh temperature 0 do - 15 C što ga čini idealnim za rashlađivanje putničkog prostora, ukoliko je to potrebno i bez ikakvog gubitka snage.

Kako funkcioniše ovaj sistem?

U rezervoarima napravljenim od fiberglasa se nalazi 90 kubinih metara komprimovanog vazduha. Pri širenju vazduha, pokreću se klipovi i to obezbeđuje kretanje. Temperatura atmosfere se koristi da ugreje motor i u zavisnosti od spoljne temperature varira i pređeni put. Kako motor ne koristi nikakvo sagorevanje, nema ni zagađenja, a kao što smo naveli, ulje se koristi samo za podmazivanje komponenti motora i ono se menja na svakih 50000 km.

Tata je na bazi ovog motora predvidela proizvodnju četiri modela automobila, a cene će se kretati oko 5500 GBP. Planirani tempo proizvodnje je oko 3000 automobila godišnje.

Link to post
Share on other sites

Deluje kao rešenje mnogih problema, a koliko će uspeti da se nametne - pitanje je.

Iz još jednog izvora:

Epohalni izum – automobil na vazduh

Automobili predstavljaju nešto cega ne možemo da se odreknemo, oni su sastavni deo životnog standarda. Medjutim, njihovo zagadjivanje okoline znacajno utice na kvalitet života, kao i na globalno zagrevanje planete prouzrokovano izduvnim gasovima motora sa unutrašnjim sagorevanjem. Pronalaženje rešenja koje bi ekološki bilo prihvatljivo traje permanentno vec dugi niz godina, kao alternativa fosilnim gorivima pojavljuju se alkohol, vodonik, elektricna i solarna energija, hidrogen… Ideja je beskrajno mnogo, kao i tehnickih problema koji ne dozvoljavaju da one zažive.

Pre tri godine u Londonu je predstavljen ekološki potpuno prihvatljiv automobil, koji, umesto klasicnih energenata, za pogon koristi komprimovani vazduh. Medjutim, tek se ovih dana pojavila vest da su pocele pripreme za njegovu proizvodnju i to u Indiji.

Po svemu sudeci automobil francuske kompanija Moteur Developpment International (MDI) na kompromovani vazduh bice jedno od najvecih dostignuca ovog veka. Pronalazac, Gaj Negre, razvio je motor sposoban da omoguci automobilu brzinu do 130 km/h koji može da predje 300 km sa jednim punjenjem rezervoara i to sve po ceni manjoj od 60 para (0,10 evra) po kilometru. Koji ne samo da obezbedjuje “nulto zagadjenje”, vec i procišcava vazduh. Automobil ima masu od 720 kg, dug je 3.84 m, širok 1.72 m i visok 1.75 m.

Posebno treba da se istakne da punjenje rezervoara može da se obavi na obicnom kompresoru za pumpanje pneumatika koji se nalazi na vecini benzinskih pumpi, a traje tri minuta. r ezervoar za vazduh može da se za 3-4 sata napuni i putem ugradjenog elektricnog kompresora, za šta je potreban obican mrežni utikac. Princip rada je sledeci: Komprimovani vazduh nalazi se u posebnim rezervoarima, a oslobadjanje, odnosno njegova dekompresija pokrece klipove motora, kako nema nikakvog sagorevanja, nema ni emisije štetnih materija i gasova. Još jedna prednost je i cinjenica da nema zagrevanja motora, tako da je promena ulja potrebna tek posle 50 hiljada predjenih kilometara.

MDI-ov automobil koji pokrece vazduh jedno je od najboljih rešenja za nezagadjujuci urbani prevoz. Buduci da njegova pokretacka moc potice od cistog vazduha, a ne od sagorevanja, izduvni gasovi su prakticno isti taj vazduh cija je temperatura 15 stepeni celzijusa. Ovu veoma važnu ekološku prednost dopunjuje i ekonomska: cena 100 km gradske vožnje manja je od jedne desetine koštanja goriva za obicne automobile.

Premda se projekat razvija u Francuskoj, daleko je poznatiji u Španiji, gde je koncept i nastao.

Poznato je da su ogromni resursi vezani za automobilsku industriju, ali u ovom slucaju situacija je u svemu drugacija i specificna. Iako francuski berzanski eksperti procenjuju da ce inovator Gaj Negre u buducnosti biti jedan od multimilionera, njegova kompanija zapošljava svega 50 inženjera, što je skromno u poredjenju sa hiljadama i hiljadama zaposlenih kod bilo kog evropskog proizvodjaca automobila.

Negre je insistirao na privatnom finansiranju od samog pocetka: “Skoro deset godina mi se bavimo intenzivnim istraživanjem i razvojem, tražeci i odbacujuci ideje i rešenja, placajuci plate sa visokim francuskim socijalnim mdi-8troškovima, a sve to bez prodaje ijednog automobila. Ovo smo uspeli tako što smo sakupili veliki kapital prodajuci licencu za proizvodnju i koristeci investiranje oko 300 malih akcionara koji su verovali u projekat. Veliki broj javnih i komunalnih službi u Evropi obecalo je svoju podršku, ali tek onda kada smo mi dostigli završnu fazu “Aircar”-a, koristeci privatna sredstva.

Mi sve ovo ne radimo iz altruistickih pobuda, vec zato što ce ovaj projekat biti veoma profitabilan i unosan i generisace hiljade radnih mesta i mnoge koristi. Mi smo jedina marka automobila koja je uvela formu licence koja omogucuje malim privatnim preduzecima da ucestvuju u proizvodnji i prodaji automobila.”

MDI je razvio cetiri modela – gradsku verziju, taksi s pet sedišta, pick-up i kombi. Po ceni od oko devet hiljada evra, “vazduhomobil” bi u bližoj buducnosti mogao da postane vrlo popularan.

Izvor: Net Auto

Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...

Ma nece bas tako lako da bude, racunajte malo energiju!

Vazduh morate sabiti do tecnog stanja da bi stao u bocu, znaci kompresor za gume ne valja. Za komprimovanje trosite elektricnu energiju, znaci vas auto ce potrositi struje koliko se i krece. Razlika je samo u tome da je laksi i da ne morate da teglite akumulatore, pa stedite jedino na toj energiji. Bilo kako racunam, gorivo ce biti svakako skuplje od 1,5 eur po punjenju, a ekologicno nije, jer negde u pozadini opet radi nuklearka ili termoelektrana cijom se energijom puni sistem.

Od benzina moze biti jeftiniji, jer ne placate porez za gorivo.

Elem necete verovati, u Madjarskoj su uhvatili tipa koji je vozio svoja kola na ulje iz friteze. Sada oce da ga kazne zbog utaje poreza jer nije placao porez na gorivo i za nesavesno rukovanje ekolosko opasnim materijalom, istrosenim jestivim uljem.

Tako da nisam bas ubedjen da ce drzave tako lako da puste da se elektricna kola vrlo jeftino vozikaju na ulici, dok one zbog povecane potrosnje ce morati da grade nove dalekovode...

Vreme ce pokazati! :)

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Nebi bilo lose da se posle mnooooogo vremena pobrine malo i o ekologiji o kojoj se isto tako vec mnoooogo vremena uchi u skolama..

Da li zato sto nam politichari nisu skolovani ili zato sto ih boli uvo za ekologiju ja stvarno ne znam, znam samo da i ja sa osnovnom skolom znam sta je stetno za prirodu a sta ne..to sad valjda nije ni vazno.

Automobil na vazduh..paa..slozio bih se sa shumicom i dodao bih, isto sranje drugo pakovanje..znajuci d je ozonski omotac vec dovoljno unisten da mu nema spasa, setili su se kako da nam zamazu ochi sa ovakvim stvarima..

Mi cemo da se vozimo na vodu i vazduh a oni ce da ratuju i unistavaju, veoma interesantno zar ne? :)

Link to post
Share on other sites

Mrače, one o kojima pričaš je briga za ekologiju taman koliko i za nas dvojicu. :) Nema tog genijalnog poteza inženjera koji ne može biti obesmišljen glupošću, nezainteresovanošću ili sebičnošću političara ili ekonomiste. Možemo se samo nadati da će jednog dana ova poslednja dvojica videti šta su uradili i da će im proraditi savest. U suprotnom, ovakve ideje će i dalje ostajati mrtva slova na papiru.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...