Idi na sadržaj

Preporučene poruke

 NFL - PRAVILA 

 TEREN 

Teren na kom se igra američki fudbal je ukupne dužine 120 jardi (1 jard = 0.91 metar). Osnova terena je dužine 100 jardi, dok je poslednjih 10 jardi terena sa obe strane rezervisano za END ZONU (end zone), odnosno zonu postizanja pogotka. Na kraju end zone sa obe strane se nalazi gol oblika ćiriličnog slova Dž, sa razmakom između stativa od 18.6 stopa i minimalnom visinom donje prečke od 10 stopa (1 stopa = 30 centimetara).

 VREME IGRE 

Utakmica američkog fudbala se sastoji od četiri četvrtine u trajanju od po 15 minuta. Pauza na poluvremenu traje 15 minuta, a postoje i kraće pauze između prve i druge, te između treće i četvrte četvrtine.
Pauze između prve i druge, te između treće i četvrte četvrtine ne označavaju kraj napada ekipe u posedu lopte, ekipa nastavlja napad sa iste pozicije na početku naredne četvrtine. Pauza na poluvremenu prekida napad ekipe u posedu lopte. Druga četrvrtina (i meč) se završavaju završetkom poslednjeg dauna ekipe u posedu lopte, čak i ako vreme istekne.
U slučaju nerešenog rezultata nakon 60 minuta igre igra se produžetak. U toku produžetka obe ekipe moraju imati posed lopte bar jednom, osim u slučaju da ekipa koja ima prvi napad postigne tač daun - tada ona odnosi pobedu. Ukoliko rezultat ostane nerešen i nakon produžetka, utakmica se završava nerešenim rezultatom.

 EKIPE 

Svaka ekipa američkog fudbala se sastoji od tri tima - ofanzivnog, defanzivnog i specijalnog - koji se nalaze na terenu u zavisnosti od situacije u kojoj se ekipa nalazi, odnosno od toga da li se ekipa brani (defanzivni tim), da li napada (ofanzivni tim) ili ispucava loptu nakon završetka napada (specijalni tim). U jednom trenutku na terenu može da se nalazi samo jedan tim iz redova svake ekipe. Timovi se sastoje od 11 igrača plus rezervi.

 OFANZIVNI TIM 

CENTER  - igrač koji izvodi loptu kvoterbeku prilikom početka napada i izvodi normalne operacije blokiranja protivničkih igrača

OFFENSIVE GUARD  – kao unutrašnjem igraču, zadatak mu je da blokira igrače odbrane kada njegov kvoterbek dobacuje loptu hvatačima, kao i da omogućava trčanje svojim trkačima.

OFFENSIVE TACKLE  – prilikom napada, nalaze se sa obe strane ofanzivnih čuvara, zadatak im je prvenstveno da blokiraju igrače odbrane protivničkog tima. Njima su u nekim slučajevima dozvoljeni blokovi sa leđa, koji su inače zabranjeni.

Igrači ofanzivne linije (iznad) ne mogu hvatati loptu ili trčati s njom. Jedini način da igrač ofanzivne linije dođe do lopte je ako uhvati ispuštenu loptu od strane njegovog saigrača.

TIGHT END  – prilikom napada igraju sa obe strane ofanzivnih taklova, predstavljaju mešavinu blokera i hvatača. Ako se end odvoji od takla naziva se split (odvojen) end. Moderne formacije obično imaju jednog tajt enda i jednog split enda.

WIDE RECEIVER  – oni su specijalisti za hvatanje dugačkih pasova od strane kvoterbeka. Na početku napada se mogu naći na liniji skrimidža kao jedni od obaveznih sedam igrača, ali uglavnom trče u polje i pokušavaju da se učine dostupnim za dodavanje lopte.

FULLBACK – univerzalac. Nalazi se iza ofanzivne linije i može blokirati, trčati ili hvatati kratke pasove. Uglavnom se nalazi u ulozi trkača.

RUNNING BACK  – trkač. Dobijenu loptu u ruke od strane kvoterbeka pokušava odneti što dalje u pravcu napada.

TALLBACK  – još jedan trkač, pozicioniran najdalje od ofanzivne linije.

H-BACK - hibridna pozicija između fullback-a, tight enda i wide receivera

WINGBACK - igra bliže kraju terena od poslednjeg tight enda i koristi se uglavnom u ekstremnim slučajevima kad je potrebno blokiranje

SLOTBACK  igra bliže kraju terena od poslednjeg igrača ofanzivne linije, uloga može biti višestruka

QUARTERBACK - komandant na terenu, vođa tima, određuje akcije i vodi računa o rasporedu igrača. Dodaje loptu trkačima ili je dobacuje hvatačima, može i sam trčati.

Po potrebi, u toku akcije, kvoterbek može da se transformiše u ulogu defanzivca koji blokira protivničke igrače, hvatača, trkača... to se retko dešava jer kvoterbek kao najvredniji (i finansijski i po značaju na terenu) mora da vodi računa o tome da se ne povredi, više od bilo kog drugog igrača.

 DEFANZIVNI TIM 

Za razliku od ofanzivnog tima, defanzivni tim nema formano utvrđene pozicije igrača

Defanzivni endovi I taklovi su deo defanzivne linije, dok se kornerbekovi I sejftiji nazivaju secondary, odnosno defensive backs.

 SPECIJALNI TIM 

Specijalni timovi su jedinice koje se nalaze na terenu tokom ispucavanja lopte na kraju napada, ispucavanja lopte nakon uspešnog napada, pokušaja postizanja fild gola i konverzije za dva poena.

KICKER  - nije pravi igrač, samo izvodi pokušaje za fild gol i ispucavanja na početku utakmice

HOLDER - obično se nalazi 7-8 jardi od linije skrimidža, drži loptu na mestu da bi je kiker ispucao

LONG SNAPPER  - centralni igrač na liniji skrimidža koji dodaje loptu holderu.

KICK RETURNER  - prima (hvata) i vraća lopte ispucane od strane protivničkog kikera

PUNTER - ispucava lopte na protivnički deo terena na kraju napada

PUNT RETURNER  - prima i vraća lopte ispucane od strane protivničkog pantera

GUNNER  - specijalizovan za pokušaje brzog vraćanja lopte ispucane od strane protivničkog pantera

 SUDIJE 

U toku igre na terenu se nalazi sedam sudija, zaduženih za praćenje situacija na različitim delovima terena. Ukoliko primeti nepravilnost u igri, sudija baca žutu zastavicu na teren signalizirajući kolegama i timovima da je došlo do povrede pravila igre. Kazna za ekipu koja napravi prekršaj se izražava u jardima koje ekipa gubi. Najčešće dosuđivani prekršaji:

Ofsajd - ukoliko se igrač jedne od ekipa pomeri sa svog mesta pre nego što napadačka ekipa krene u napad, odnosno izvede loptu sa za to predviđenog mesta - 5 jardi kazne

Kašnjenje prilikom napada (delay of game) - ekipa ima 40 sekundi da pripremi napad, ukoliko u tome ne uspe i ne zatraži tajm aut ekipa gubi pet jardi

Hvatanje za kacigu - jedna od najoštrije kažnjavanih grešaka, igrač ne sme uhvatiti rukama i zadržati kacigu (zaštitnu rešetku na kacigi) protivničkog igrača - iz razloga bezbednosti, o kojoj se u NFL-u mnogo vodi računa - 15 jardi kazne

Držanje - igrač ne sme uhvatiti protivničkog igrača za opremu niti ga obuhvatiti rukama, već sme samo da ga odguruje rukama u širini ramena

Nepotrebna grubost - ukoliko je napad jedne od ekipa završen ili je igrač sa loptom izašao van terena, bilo kakav grublji udarac nad njim se kažnjava

Ometanje hvatača - ukoliko igrač odgurne, uhvati, udari ili na bilo koji drugi način dodirom osujeti protivničkog hvatača prilikom pokušaja da uhvati loptu, protivnička ekipa dobija novi posed lopte na mestu na kom je faul napravljen.

Ukoliko trener jedne od ekipa smatra da doneta odluka ne odgovara realnosti, on bacanjem crvene zastavice signalizira sudijama da traži izazov, odnosno da traži pregledavanje televizijskog snimka kako bi se utvrdilo da li su sudije bile u pravu. Sudije moraju na osnovu snimka imati jasan dokaz da su pogrešile da bi promenile donetu odluku. Ukoliko sudije ne preokrenu donetu odluku, ekipa gubi jedan od tajm auta koji su joj dodeljeni.

 TOK IGRE 

 Prvi napad 

Pre početka utakmice sudija na centru terena baca novčić kako bi se utvrdilo koja ekipa prva kreće u napad. Ekipa koja će se braniti u prvom napadu postavlja loptu na liniju od dvadeset jardi od svoje end zone, odakle je punter specijalnog tima ispucava ka protivničkoj polovini terena. Ukoliko je u mogućnosti, igrač specijalnog tima protivnika hvata loptu i kreće u prvi napad, ili protivnicima signalizira "fer hvatanje", odnosno situaciju u kojoj ne namerava da krene u napad. Oni ga u tom slučaju ne smeju dodirnuti. Prvi napad kreće sa mesta na kom je igrač signalizirao fer hvatanje ili sa mesta na kom je zaustavljen ukoliko je krenuo u napad. Ukoliko lopta izađe van terena i protivnički igrač je ne uhvati, njegova ekipa kreće u napad sa mesta na kom je lopta napustila teren. Ukoliko ispucana lopta uđe u end zonu protivnika, protivnička ekipa kreće u napad sa linije od 25 jardi od svoje end zone.

 Formacija 

Linija sa koje se lopta izvodi na početku svakog napada se naziva linija skrimidža. Pred početak napada obe ekipe na liniji skrimidža moraju imati najmanje sedam igrača. Pred početak napada, kvoterbek glasovnim komandama saopštava igračima svoje ekipe šifru akcije koju namerava da izvede, kako bi se oni kretali prema unapred pripremljenim rutama predviđenim za tu akciju. Centar napadačke ekipe izvodi loptu dodajući je kvoterbeku, koji zatim upravlja napadom svoje ekipe.

 Cilj napada 

Osnovni cilj napada jeste preći deset jardi terena (ili više) iz četiri pokušaja (dauna), kako bi se ekipa dovoljno približila protivničkoj end zoni i postigla pogodak. To može da se postigne na više načina:

Bacanje lopte hvataču - po prijemu lopte od centra, kvoterbek baca loptu prema hvataču koji se nalazi u najboljoj poziciji na terenu. Ukoliko igrač uhvati loptu, može da krene u dalje osvajanje terena (vreme nastavlja da teče), sve dok ga protivnički igrači ne obore ili dok ne izađe van terena sa loptom u posedu (tada se vreme zaustavlja). Ukoliko hvatač ne uhvati ili ispusti loptu i ona padne na travu pre nego što je bilo koji drugi igrač uhvati, napad se smatra završenim i nekompletnim - ekipa kreće u novi daun sa tačke sa koje je krenuo prethodni (vreme se zaustavlja).

Ukoliko hvatač ne uhvati bačenu loptu, a protivnički igrač je uhvati pre nego što ona dotakne tlo, lopta se smatra presečenom i protivnička ekipa kreće u svoj napad. Ukoliko igrač uhvati loptu, ali je ispusti pre završetka dauna, lopta se smatra izgubljenom. Ukoliko lopta bude izbijena kvoterbeku iz ruke prilikom bacanja (dok se ruka kreće prema napred), lopta se smatra izgubljenom. U slučaju izgubljene lopte, ekipa čiji igrač prvi dođe do nje i uhvati je kreće u naredni napad.

Predavanje lopte trkaču - po prijemu lopte od centra, kvoterbek loptu dodaje trkaču, koji sa loptom  u posedu kreće  u osvajanje terena sve dok ga protivnički igrači ne zaustave.

Trčanje od strane kvoterbeka - kvoterbek može i sam da krene u trčanje i tom prilikom se smatra trkačem - na njega se odnose sva ista pravila kao na trkača u toj situaciji

 Četvrti daun 

Ukoliko ekipa iz tri pokušaja (dauna) ne uspe da pređe deset jardi terena, ima dve opcije za četvrti daun. Da na teren pošalje specijalni tim koji će ispucati loptu ka protivničkoj polovini kako bi protivnik započeo svoj napad ili da pokuša da pređe preostali deo terena kako bi dobila nova četiri dauna. Ovo je izuzetno rizično, jer ukoliko ekipa ne uspe da osvoji potreban broj jardi protivnik dobija loptu na mestu na kom se četvrti daun završio. Ukoliko je ekipa dovoljno blizu protivničkom golu, može da pokuša da postigne fild gol za tri poena. Opet, u slučaju neuspeha, protivnik dobija loptu na mestu sa kog je pokušano postizanje fild gola.

 Kretanje lopte 

U toku akcije, lopta sme da bude upućena prema napred samo jednom i neograničen broj puta unazad (u odnosu na trenutnu poziciju lopte na terenu). Teoretski, ekipa može da postigne poen bacajući loptu isključivo unazad, neke od najspektakularnijih akcija su postignute na taj način.

 Postizanje poena 

Poeni se u američkom fudbalu postižu na 4 načina:

Fild gol - ukoliko se ekipa dovoljno približi protivničkoj end zoni, ona može da pokuša da postigne fild gol koji joj donosi tri poena. Sa mesta trećeg dauna, kicker specijalnog tima ispucava loptu i pokušava njome da pogodi prostor između stativa protivničkog gola. Ukoliko ne uspe, protivnik dobija loptu na mestu odakle je lopta ispucana.

Tač daun - tač daunom se smatra situacija u kojoj igrači ekipe koja se nalazi u napadu sa loptom u posedu uđu u end zonu protivnika, bilo da je trkač ušao u end zonu ili je lopta bačena prema hvataču koji ju je uhvatio u end zoni. Ta situacija donosi šest poena plus dodatnu "konverziju" za jedan poen, koja se ostvaruje postizanjem fild gola sa linije od 25 jardi od gola. Da bi tač daun bio postignut, dovoljno je da lopta u posedu igrača koji se nalazi unutar terena makar jednim delom pređe granicu između osnove terena i end zone.

Konverzija za dva poena - nakon postizanja tač dauna ekipa može da se odluči da, umesto konverzije za jedan poen, pokuša da izvede jedan dodatni daun sa linije od jedan jard od protivničke end zone, i tako postigne dva poena umesto jedan.

"Sejfti" - ukoliko jedna od ekipa uhvati protivničkog igrača, najčešće kvoterbeka, sa loptom u posedu u njegovoj end zoni, dobija dva poena

 Završetak dauna 

Daun se smatra uspešno okončanim od strane ekipe ukoliko (1) igrač sa loptom u posedu izađe van terena pod uslovom da je između hvatanja i napuštanja terena obema nogama dohvatio tlo (isto se odnosi na hvatanje lopte u end zoni), (2) igrač sa loptom u posedu unutar granica terena dotakne tlo laktom ili kolenom i zadrži posed lopte prilikom pada.

 Tajm aut 

U toku svakog poluvremena obe ekipe imaju po tri tajm auta. Upravljanje njima (i vremenom uopšte) je jedna od važnijih stavki kompletne taktike. Osim za davanje saveta igračima o taktici (izneađujuće, ovo se događa veoma retko), tajm aut se koristi i da bi se zaustavilo vreme na semaforu kad je protivnik u napadu (najčešće) ili za sprečavanje situacije u kojoj bi ekipa bila kažnjena ukoliko bi nastavila sa pripremom za napad na neregularan način (igrači nisu spremni za napad, 12 igrača na terenu, nepripremljen napad od strane kvoterbeka, neobična formacija odbrane protivnika i slično).

  TAKMIČENJE I PLEJ OF SLIKA 

Nacionalna fudbalska liga (NFL) se sastoji od dve konferencije. To su Američka fudbalska konferencija (AFC) i Nacionalna fudbalska konferencija (NFC). Svaka konferencija se sastoji iz četiri divizije (Sever, Jug, Istok, Zapad) od po četiri tima.

Po završetku regularnog dela takmičenja (trenutno 17 kola, postoji tendencija povećavanja broja kola) najbolji timovi ulaze u plej of. Njega čine četiri pobednika divizija plus dva najbolja drugoplasirana tima. Dakle, ukupno šest učesnika. Ukoliko su timovi izjednačeni po broju pobeda i poraza, u plej of ulazi ekipa sa više pobeda protiv učesnika svoje konferencije.

Dva najbolja drugoplasirana tima i dva slabije rangirana pobednika divizija igraju "četvrtfinale" (WILD CARD ROUND). Bolje rangirani pobednici divizija su slobodni u prvom kolu plej ofa i čekaju pobednike divisional round utakmica.
Zatim se pobednici tih WILD CARD round susreta sastaju sa dva bolje rangirana pobednika divizija u "polufinalu konferencije" (DIVISIONAL ROUND).
Pobednici se sastaju u "finalu konferencije" (CONFERENCE CHAMPIONSHIPS).

Pobednici dve konferencije se sastaju u meču za "prvaka sveta" u američkom fudbalu u utakmici sezone poznatijoj kao Superbol (Superbowl).

Link ka poruci
Podeli na drugim sajtovima

QUARTERBACK - komandant na terenu, vođa tima, određuje akcije I vodi računa o rasporedu igrača. Dodaje loptu trkačima ili je dobacuje hvatačima, može i sam trčati.

Pre nedelju, dve videsmo da kvoterbek može i hvatati loptu. Izvodeći uigranu, a neobičnu i neočekivanu akciju, Brejdiju je tom prilikom pas uputio raninbek. 

Link ka poruci
Podeli na drugim sajtovima

Imaju četiri pokušaja da pređu deset jardi terena, pa kako god im pođe za rukom. Jedini uslov je da loptu prema napred smeju da bace samo jednom u toku jednog dauna, i u 99,999% slučajeva jedino dodavanje u daunu jeste prema napred.

Kad je ekipa baš očajna (sam kraj meča, gube pet razlike i imaju taj jedan očajnički potez za pobedu) onda mogu pokušati bacanjem unazad. Igrač trči dokle može, kad vidi da će ga protivnici oboriti baca loptu unazad svom saigraču, koji onda trči dokle on može, pa baca unazad... to se jako retko dešava i jako retko uspeva, ali kad uspe onda je fantastično za gledati jako se dugo prepričava. :)

Nazive baš svih igrača i pozicije ni ja nakon 15 godina gledanja ne znam, to i nije toliko bitno za uživanje u utakmici.

Link ka poruci
Podeli na drugim sajtovima

Znaci  idu  u  napred,a  loptu  dodaju  unazad?:nempojma:

​Evo savršenog primera (obratiti pažnju na ono što rade crni - Oakland Raiders)

https://www.youtube.com/watch?v=6QIg12f5bso

Dakle, (1) jedan pas unapred i mnoštvo pasova unazad u odnosu na trenutnu poziciju lopte na terenu. I (2) vreme isteklo, ali se igra do kraja napada jer je druga četvrtina u pitanju.

Link ka poruci
Podeli na drugim sajtovima

Najbliža je košarka, četiri četvrtine. U prvoj ekipa A napada s leva na desno i postiže poene na desni koš, u drugoj napada s desna na levo i postiže poene na levi koš... i tako dalje. Dakle, naravno, isključivo postiže poene u protivničkoj end zoni, onoj ka kojoj se kreće kad napada.

Evo, ovde su Redskinsi napadali s desna na levo. Krenuli su sa 20 jardi i stigli do 30 i novog prvog dauna. Onda su imali jednu akciju koja je rezultirala njihovim faulom pa su vraćeni pet jardi unazad (x i žuta linija). Onda su bacili dalek pas na liniju od trideset jardi od protivničkog gola, koji je bio uspešan. Zatim jedna kratka akcija kojom su stigli do linije od 18 jardi i na kraju pas za tač daun (6 poena) plus konverzija za dodatni jedan poen. Dakle sve vreme se kreću s desna na levo ka end zoni protivnika (Dolphinsa u ovom slučaju). Moglo bi se reći da je "njihova" desna polovina terena, ali to u američkom fudbalu nema nikakav značaj pa je bitan samo pravac napada.

Link ka poruci
Podeli na drugim sajtovima
  • Morpheus pinned this tema
  • 1 mesec kasnije...
  • 6 meseci kasnije...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gost
Odgovori na ovu temu...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...