Idi na sadržaj

Škole u Finskoj ukidaju predmete


Preporučene poruke

Helsinki -- Finska bi uskoro mogla da izvrši najradikalniju promenu obrazovnog sistema koja je ikad učinjena i to tako što će odbaciti “predmete“ i izučavati fenomene.

 
Ova skandinavska država već ima jedan od najboljih obrazovnih sistema, a mladi Finci su među prvima u rangiranju PISA.

 

Ipak, većina 16-godišnjaka smatra da je učenje po predmetima prevaziđeno, nadležni planiraju da ih poslušaju i uvedu sistem istraživanja fenomena, poput Evropske unije, u okviru kog će đaci učiti o jezicima, istoriji, politici i geografiji.

 

Sistem je ujednačen, svaki segment ima određeno vreme, a poenta svega je da se eliminiše često pitanje: “Šta je poenta ovoga što učim?“

 

Menadžer za razvoj iz Helsinkija Pasi Silander ističe da se svet toliko promenio zahvaljujući napretku tehnologije da stari načini edukacije više nemaju nikakvu praktičnu primenu.

 

“Mladi sada koriste kompjutere, uzmite recimo primer banaka, nekada su one imale mnoštvo službenika, a sada veliki deo njihovog posla završavaju mašine“, istakao je Silander.

 

Ipak, promenama sistema se protive nastavnici koji su se “specijalizovali“ za jedan predmet, a nije teško zaključiti zašto. Novi sistem bi ih primorao da prošire svoje znanje, kao i da međusobno sarađuju.

 

“Nastavnici koji bi to prihvatili dobijali bi novčani bonus. Ima škola koje imaju staromodne sisteme koji su funkcionisali u prošlom veku. Sada nam treba nešto novo, nešto što bi bilo primenljivo u 21. veku“, istakala je menadžerka za obrazovanje Marjo Kilonen.

 

Ona je dodala da bi nov sistem obrazovanja mogao da se proširi na sve škole u državi do 2020. godine.

 

Izvor: B92

 

Šta mislite?

Link ka poruci
Podeli na drugim sajtovima

Helsinki -- Finska bi uskoro mogla da izvrši najradikalniju promenu obrazovnog sistema koja je ikad učinjena i to tako što će odbaciti “predmete“ i izučavati fenomene.

 

...

 

Šta mislite?

 

 

Mislim da seru. Ili finski stručnjaci silom namećući "evoluciju" ili novinari koji ne znaju da sažmu i istaknu poentu.  :zakletva:

Link ka poruci
Podeli na drugim sajtovima

Nisam siguran koliko je dobra ili loša ovakva odluka, ne bih unapred odbacivao mogućnost takvog obrazovanja. Sve zavisi od toga kako su "fenomeni" raspoređeni i koja im je unutrašnja struktura, tj. na koji način su razloženi i objašnjeni. Siguran sam da je EU jedan od glupljih primera koje su novinari mogli naći, sasvim sigurno tu ima i daleko korisnijih fenomena za istraživanje.

 

No, čak i takav fenomen može da da mnogo. Recimo, celokupna istorija Evrope može lepo da se objasni kroz taj fenomen. Može da se objasni deci koliko i kakvih ratova je bilo na kontinentu pre nego što se javila želja za ujedinjenjem i trajnim mirom - istorija; mogu da se objasne ekonomski mehanizmi i posledice ujedinjenja - osnove ekonomije (što bi bila čista indoktrinacija, ali hajde da izostavim svoja geopolitička razmišljanja po strani); može da se objasni različitost kultura i običaja naroda EU - društvo, geografija je sama po sebi uključena.. i tako dalje i tako bliže.

 

Dakle, sve zavisi od strukture i obima fenomena. Previše i preobimno može biti zamorno, teško za praćenje, premalo može da bude ...pa, premalo. :)

 

Plus, a to ovde čini mi se nije napisano, nastava će biti  u manjim grupama umesto u klasičnoj učionici sa klupama. Mislim da na taj način deca mogu mnogo više da nauče. Dakle, vidim potencijal u ovom metodu, što ne znači da će on sigurno biti dobar.

Link ka poruci
Podeli na drugim sajtovima

 Možda ćemo i mi tamo negde 3002 godine biti kao Finska... imati profesore koji vole svoj poziv...pa zatim vole da rade i imaju strpljenja i razumevanja za taj posao...  to će  radit ne pitajući koliko im je plata i dali će je uopšte dobiti......pa će raditi sa malim grupama đaka....pa praviti "vezu" među predmetima...i tako...a do tada će deca naučiti gde je Beograd? .

 

 

-Deco gde se nalazi Beograd?
-Na  crvenom polju!

-Bravo, čista petica!

 

Da ne lajem sad ...seru da prostite.

Link ka poruci
Podeli na drugim sajtovima
  • 2 sedmica kasnije...

Da vam možda malo pojednostavim stvari.

Možda to neće biti ovo o čemu ću pisati, ali ja se spremam i oštrim od septembra da pristupim planiranju i izvodjenju nastave sa prvacima (celu godinu) Tematskim planiranjem ili Interdisciplinarnim pristupom.

Najbanalnije to izgleda ovako:

Recimo da je tema celog oktobra "Voće i povrće". Svaki dan "nosi" jedan predstavnik navedenog. Recimo...danas je tema "Jabuka". Ukida se školsko zvono, ukida se raspored časova...(deca su u školi od 8 do 11.30)...ukidaju se udžbenici i radni listovi po predmetima (u njima će raditi zadati domaći zadatak), sav materijal im pripremam ja, kao i audio-vizuelne "dodatke". Sve se vrti oko jabuke tog dana...pesme, priče, matematički zadaci, pojmovi...Deca donose po nekoliko jabuka u školu. Jedna za užinu, jedna za "polovljenje" i shvatanje polovine i deljenje sa drugarom u klupi... U dvorištu se obilazi stablo jabuke...malo se i popentramo na njega...u toku dana se ode do kuhinje i umesimo zajedno pitu od jabuka (koju kuvarica uredno ispeče, a mi kasnije, isto tako uredno pojedemo! :laugh: ) Moguće je raditi sabiranje, oduzimanje, skupove i svašta nešto što je u I razredu bitno. Prelepi tesktovi, pesme za govor i pevanje...

E sad zamislite koliko još tu ideja može da padne na pamet i gde sve deca svojim idejama mogu da odvedu...Naravno...ciljevi koje sebi postavim moraju biti realizovani....nema haosa...Znam ŠTA mi je za taj dan cilj. Da još pojednostavim malo...predvidjene ciljeve tog dana samo prilagodim sadržaju koji se zove "Jabuka" i to je to. Uz to...roditelji napune učionicu enciklopedijama....na internetu se snabdem i video materijalima...

 

A teme uvek mogu biti bliske deci....životinje, bajke, priče o... pesme o...Pa i apstraktne stvari....brojevi, slova...geometrijski oblici. U ovakvom radu se UVEK ide na to da deca budu što aktivnija u učenju i fizičkom aktivnošću i da što više stvari dožive iskustveno. Mogao bih još mnogo o ovome...ali mislim da je dovoljno.

Ako je to to u Finskoj....onda je sjajno!

Link ka poruci
Podeli na drugim sajtovima

Grešni, tako mi odavno radimo u vrtiću.

Tematsko planiranje, korelacija oblasti...uostalom sa decom našeg uzrasta tako je najlakše raditi.

Zato često i ne umeju da kažu roditeljima šta su učili.

Uglavnom odgovor glasi-igali smo se. 
Učenje ide kroz igru. 
Kad odu u školu roditelji a i sama deca otrkiju koliko ustvari znaju!.

Link ka poruci
Podeli na drugim sajtovima

Grešni, tako mi odavno radimo u vrtiću.

 

​Znam Veco. I to je divno!

Za ono gore napisano ja se moram jako boriti i JAKO pokriti prokletim papirima. Jer te "guraju" u šablon, u "okvire", a čik da pred nekom inspekcijom kažem da ne koristim udžbenike?!?!?! 

A to nije novotarija novog doba. Ko se seća Nušićeve "Autobiografije"...još su deca sama pre 150 godina znala da komplikovana imena vladara od pre 4000 godina učila kroz igre u dvorištu...A šta su tapšalice, brojalice i ostale igre našeg detinjstva bile nego sjajne motoričko.intelektualne igre? Ali to je već druga tema!

Ja Fincima držim palčeve u svakom slučaju. Jer sve ono što su do sada uradili u svom sistemu obrazovanja je sjajno. Počev od toga da je posao prosvetnog radnika poštovan i plaćen posao, pa samim tim za taj poziv se školuju najbolji. A u njegove odluke i rad sa detetom se u startu veruje! Kao što veruješ dobrom automehaničaru ili moleru!

Link ka poruci
Podeli na drugim sajtovima

Kod Finaca možda takav način rada i može da prođe, obzirom koliko dece imaju u odeljenjima...no dobro...nek im je sa srećom..što ja kažem-"može im se".

Juče sam imala okršaj sa defektolog, Došla je, ne da odradi nešto sa detetom koje je u dubokom autizmu, već da joj odštampam nešto (!!!!!!) .

Onako uz put me pita-"Kad bi mogli da odradimo jednu aktivnost iz razvoja govora da ja malo  gledam D.? Treba da napišem izveštaj pa bi htela da vidim malo kako ona učestvuje."( A gde si od septembra meseca??!! Gde si dve i po godine??) 
Na to njeno pitanje  pogledam je, onako "slatko i rečito"...i pitam je "A šta bi Vi hteli da vidite i šta očekujete da vidite? Njen govor? Nema ga!!! Možemo i sad odmah održati aktivnost iz razvoja govora a Vi ćete, kako sada, tako i od nedelje videti eholaliju i ništa više! Kod nje govor ne postoji ! Da ste malo ćešće dolazili znali bi to i bez gledanja aktivonosti iz razvoja govora. To možete videti na bilo kojoj aktivnost...čak i kada se igra! "

..tajac.."A individualni rad tokom aktivnost?"

-Može! Vi dođite i gledajte kako je ja pitam-šta je ovo?..i kako mi ona ponavlja to isto  "Šta je ovo" i tako  jedno 25x!" uostalom ako sumnjate možete odmah sada početi individualno da radite sa njom i proverite njenu verbalnu komunikaciju!

..."Pa..dobro onda.."

E toga nema u Finkskoj...zna se ko šta radi, kako i sa kim! 

 

 

PS:  htedoh reći...malko sam otišla u aut na temi..ali ne jedim se :hhh: ustvari proveravam koliko vremena ima za izmenu posta :bek: 

Link ka poruci
Podeli na drugim sajtovima

Nasu decu treba uciti dobrim manirima, oblacenju, plesu, pevanju, da zavole razne vrste muzike, lokalnim obicajima.

Ondak dolaze na red vestine, alati, instrumenti ,finese u pokretima.

Ondak ih navikavati na prirodu pa drustvo sa svim masinama.

Ondak da seju, kopaju, orezuju i pravilno da jedu.

Da nauce da rade sami i u tipu.

Da uce filozofiju, da uce malo o osnovnim zakonitostima drustva. Neka shvate entropiju!

E ondak sve na kraju da nauce da Guglaju, jer stvarno nema smisla da znaju da je tacno 3,1435% drzave mocvara a ni kakve biljke rastu na brdu pored Zagubice.

Link ka poruci
Podeli na drugim sajtovima

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gost
Odgovori na ovu temu...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...