Idi na sadržaj

Zaštita potrošača


Preporučene poruke

Zakon o potrošačima bez snage

20. januar 2011. | 08:43 | Izvor: Beta, Danas

Beograd -- Pokret za zaštitu potrošača Beograda navodi da ne postoje mehanizmi za efikasnu primenu Zakona o zaštiti potrošača koji se primenjuje od 1. januara ove godine.

Zakonom nije dobro regulisana mogućnost vraćanja novca nezadovoljnom kupcu, pošto se prvo predviđa mogućnost otklanjana kvara ili zamene proizvoda, kažu oni.

Odgovor na reklamaciju za neispravne stvari od trgovca čeka se najviše 15 dana umesto dosadašnjih osam, a rok da serviser popravi stvar koju ste kupili više nije 45 dana već „primeren“, šta god to značilo.

Kao pozitivno ocenili su to što će garancija na kupljenu robu iznositi najmanje dve godine što će, kako smatraju, doneti na tržište robu boljeg kvaliteta.

Predsednik pokreta Petar Bogosavljević je rekao da je novi zakon nepovoljniji jer potrošač više nema pravo da bira da li da mu se popravlja proizvod, da traži zamenu ili da mu se vrate pare, već mora da poštuje redosled, najpre popravka, pa zamena i u krajnjem slučaju povraćaj novca.

„U Zakonu nedostaju mehanizmi za njegovu efikasnu primenu i to nije slučajna greška, već svesno kreiranje rešenja“, zbog nečijih interesa, smatra Bogosavljević.

Kako je predviđeno novim zakonom, prodavac će imati rok od 15 dana da odgovori na reklamaciju, a najkraći garantni rok za kupljenu polovnu robu trajaće najmanje jednu godinu.

Svi kupci koji su ugovore za kupljenu robu zaključili preko telefona ili interneta, kazali su predstavnici Pokreta, moćiće da jednostrano raskinu ugovor u roku od 14 dana.

Predstavnici Pokreta za zaštitu potrošača kazali su da se u Srbiji najveći broj reklamacija upućuje zbog lošeg kvaliteta odeće, obuće, tehničkih uređaja, prekoračenja roka za popravku i neredovne isporuke robe.

Jeste li upoznati s najnovijim zakonom o zaštiti potrošača? Koliko uopšte znate o svojim pravima kad je u pitanju kupljena roba? Možete li navesti neki primer nesavesnog trgovanja i kako ste (da li ste) rešili problem s kojim ste se susreli?

Link ka poruci
Podeli na drugim sajtovima
  • 11 meseci kasnije...
  • 1 godinu kasnije...
  • 5 meseci kasnije...

Umesto popravke, dobijaćemo novo

Izvor: Danas

Beograd -- Trgovac ubuduće neće moći da ponudi popravku kupcu koji mu u roku od šest meseci vrati neku robu kao neispravnu, kao što je to najčešće do sada bila praksa.

To je jedna od novina predviđena nacrtom zakona o zaštiti potrošača koji je trenutno na javnoj raspravi.

Potrošači bi, osim ovoga, imali još neke konkretne koristi, poput zabrane diskriminacije, kao i pružanja mogućnosti potrošaču da prisustvuje proveri utvrđivanja nesaobraznosti robe, ali i obavezivanja trgovca da vodi knjigu reklamacija.

Osim toga, rok za rešavanje reklamacije trebalo bi da bude skraćen sa 15 na osam dana.

Predsednik Nacionalne asocijacije za zaštitu potrošača Goran Papović kaže za "Danas" da je nacrt novog zakona dobar u onom delu koji se tiče zaštite potrošača u smislu prigovora, reklamacija, rešavanja sporova, ali da je deo o jačanju institucionalnog okvira nedovoljno jasan, odnosno nedefinisan.

„U zakonu ne sme da bude ništa što se podrazumeva, sve mora da bude jasno definisano i zakon mora da bude primenjiv. To je naš osnovni zahtev“, napominje Papović.

Upravo ovo o čemu Papović govori nalazi se u onom delu nacrta u kom su, između ostalog, definisani ciljevi poput jačanja državnog institucionalnog okvira politike zaštite potrošača, uspostavljanja delotvornijeg mehanizma za sprovođenje Zakona, osnaživanja udruženja potrošača, usklađivanja domaćih propisa sa potrošačkim pravom EU.

Papović smatra da je upravo to nedovoljno konkretno formulisanje, na primer, uloge potrošačkih udruženja, nešto što bi novim zakonom trebalo bolje regulisati.

„Regulisano je šta treba, ali ne i kako to postići, na koji način“, ističe Papović, napominjući da bi rasprava zato trebalo da traje duže nego što je predviđeno, dok se ne reši sve što je sporno.

Jedna od „nedovoljno jasnih“ novina jeste i osnivanje Centra za rešavanje potrošačkih sporova, koji ima za cilj upravo „jačanje institucionalnog okvira“.

Nadležnosti Centra odnosile bi se na praćenje tržišta, prijem, evidentiranje i rešavanje prigovora potrošača kao i na upravljanje Nacionalnim registrom potrošačkih prigovora, rešavanje potrošačkih sporova vansudskim putem, pokretanje postupaka za zaštitu kolektivnih interesa.

Ubuduće, između ostalog, trgovac će biti u obavezi da isporuči robu i preda dokumenta koja se na nju odnose u maksimalnom roku od 30 dana ukoliko nije drugačije dogovoreno, uvodi se obaveza predaje garantnog lista potrošaču u pisanom obliku, a novim zakonom bi trebalo da bude proširen i obim kaznenih odredaba.

Link ka poruci
Podeli na drugim sajtovima
  • 8 meseci kasnije...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gost
Odgovori na ovu temu...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...